Pages

Tuesday, April 24, 2012

A bunch of cheese roses on the velvety red cake



Excited bila berjaya pipe bentuk roses atas kek...hihi dah lama saya tak baking lepas kek saya turn out to apam balik texture... This time baking and decorating turn out just like i wanted it to be eventho far from perfect...hihihi

Tapi untuk mengurangkan faktor kegagalan tu, kali ni gigih saya tulis balik resepi Joy of Baking supaya otak saya blh ingat resepi tu... Haha tapi as usual saya masih kekal derhaka resepi sikit2...

Red velvet (joy of baking)

250g tepung naik sendiri

1/2tsp garam

11/2 tbs cocoa powder

1/2 cup mentega

1/2 cup (113g) butter - saya round up jd 115g

11/2cup gula - saya kurangkan 1/2 cup, saranan saya stay with 11/2 cup!!

2 biji telur A

1 tsp vanilla

1 cup buttermilk - saya guna plain yogurt

2 tsp food coloring - saya guna deep red americolor food gel

1 tsp cuka - saya guna apple cider

1 tsp baking soda

Ayak tepung, cocoa powder dan garam

Dalam mixing bowl, pukul butter + gula + telur + vanilla.

Sementara itu campurkan yogurt dengan food color

Rendahkan kelajuan mixer, masukkan campuran tepung dan yogurt berwarna secara berselang seli.

Pukul sampai semua bhn sebati, sementara tu campurkan cuka dan soda.

Berhentikan mesin dan masukkan campuran soda cuka ke dalam adunan secara kaup balik.

Bahagiankan adunan kepada dua bahagian dan bakar selama 30 min 160c - saya bhg dua loyang, each loyang dpt 450g batter.

Resepi frosting

250g cream cheese - saya guna 500g

250 mascarpone

1 tsp vanilla

1 cup gula icing

1 1/2 cup cold heavy whip cream

Pukul cream cheese + vanila esen + icing

Pukul heavy cream sampai kental

Satukan heavy cream dengan campuran cream cheese dan gula.

Letak dalam piping bag, sejukkan seketika.

Bila keras sikit, baru frost keknya okay :)

*jgn kurangkan gula resepi ini klu nak kek anda supersedap!

*apple cider buat cake rasa a bit appley (haha ada ke kata sifat cam ni)..macam asam gambir pun ya.. Kalau alah cuka, blh gnti dengan lemon.

* saya guna loyang 7"_

* whip cream dlm kandungan frosting blh dikurangkan dan tambah sikit lagi gula icing esp klu nk buat hias2 sbb cuaca yg pns di m'sia blh buat anda menghias sambil menangis...haha

Selamat mencuba :)

Published with Blogger-droid v2.0.4

1 comments:

Dr Singa said... Reply to comment

asam gambir?
asam doposen tu eh?

myfreecopyright.com registered & protected