Pages

Thursday, April 14, 2011

Ustaz

Saya rindu cerita TV macam Geng Surau.. ya kita boleh tengok ulangan Geng Surau kat Astro Oasis tapi takkan la asyik nak tgk cerita tu je kan.. Maksud saya saya rindu cerita ustaz2 macam tu.. (steady aku!)

Tapi malang cerita ustaz2 kat TV (setakat yang saya tertengok la), watak ustaz ni cuma dua je ;

  1. Penghalau hantu dan segala jin ( sbb mereka ada silat gayung kot)..

  2. Suami kawen lebih dari satu yang macam adil tapi sorang bininya asyik buat perangai dan sorang lagi lemah teraniaya macam tak boleh fight back..(nyampah!)

Rancangan TV ni medium mendoktrinkan pemikiran.. So bila asyik tengok cerita macam ni je, maka generalisasi kita akan sama la macam kita tengok dalam TV..haha terutamanya bab kawen lebih dari satu.. Hahahaha dan lepas tengok cerita lelaki kawen lebih dari satu, isteri penonton akan sentap ngan lelaki, yang suami pula cakap ' nilah orang perempuan, suka fikir negatif pasal poligami'...~lalalalalalalala

Saya rasa pembuat drama atau filem patut dicabar menjadi lebih kreatif buat cerita... dan buat research betul2 sebelum buat drama.. kalau tak jgn kan anugerah international, anugerah pujian dari pengkritik picisan macam saya pun takde..

Kalau tak kuasa nak buat research bagai, sekurang-kurangnya pilihlah jadi ustaz penghalau hantu tu yang baca Fatihah ikut tajwid dan makhraj huruf yang betul.. tak la malu sangat nak dengar..:)

3 comments:

Psyche said... Reply to comment

oh. SAYA SETUJU!!!

ciketon fazya said... Reply to comment

dah buat org rasa ustaz2 ni kerjanya rigid kan..

Psyche said... Reply to comment

yes! kesian ustaz... diportray begitu saja... Asal ustaz, itu peranan nya. Asal ustaz, mesti pakai jubah sahaja.
Padahal, banyak lagi ustaz yang cool-cool saje, tapi masih berdakwah dengan pelbagai cara yang cool!

myfreecopyright.com registered & protected