Pages

Tuesday, June 1, 2010

Saya cuma seorang pegawai sains kontrak? : menjawab soalan

Entry itu entry lama.. Entry itu adalah entry keluhan seorang pegawai sains yang berlagak kontraktor.. :p .. Tapi agaknya bila saudara/i annonymous cari dekat search engine google, tu antara link yang appear..

Baiklah di sini saya mengambil kesempatan untuk menerangkan serba sedikit tentang pegawai sains yang saya faham... secara asasnya pegawai sains adalah pekerjaan yang ditawarkan dalam sektor awam terutamanya kepada graduan lulusan sains tidak kira ia sains ( iaitu sains yang belajar biologi [hoo ohh sebut course sendiri dulu]/ kimia / fizik).. Setakat ini skop kerja pegawai sains adalah tertakluk di mana saudara/i annonymous bekerja..

Sekiranya saudara/i annonymous bekerja di tempat yang banyak buat penyelidikan.. maka saudara/i annonymous mesti mahir dalam selok belok penyelidikan atau ada idea untuk sebarang penyelidikan.. Sekiranya tempat kerja saudara/i annonymous banyak sebuah jabatan establish dan kerja yang diberi untuk membuat inventori, maka saudara/i annonymous mungkin banyak terlibat dengan kerja-kerja pengurusan.. Jadi secara amnya untuk interview nanti saudara/i annonymous kena tau apa main business tempat penginterview saudari lakukan...

Err sebenarnya saya seperti tak menjawab sangat soalan saudara/i annonymous.. jadi saya sarankan cuba saudara/i annonymous bertanya dengan sesiapa di sini sebab mereka otai pegawai sains dan berstatus tetap...

0 comments:

myfreecopyright.com registered & protected