Pages

Wednesday, April 21, 2010

Folic Acid

Tetiba bercakap pasal vitamin B9 ni.. sbb semalam saya baca blog Azza cite pasal kawan dia yang ada masalah kandungan akibat kekurangan asid folik ni... (korang skroll sampai bawah kat blog Azza ni untuk baca sendiri dari blog kawan dia)

Apesal tetiba cakap pasal asid folik ni??? memandangkan saya ni wanita berkahwin, bila2 masa je ada potensi termengandung ( dengan kehadiran lelaki bertanggungjawab :p ).. semasa saya bertanya google hari tu, menurut jawapan yang diberikan, pengambilan asid folik ni seharusnya dilakukan 3 bulan sebelum mengandung..tmbahan lagi sbb saya tak pernah mengandung, tak pernah pergi klinik check kat doktor untuk tnya "Am I pregnant, Dr?" .. takkan tetiba leh jadi pandai p cari asid folic sendiri kat farmasi kan.. Jadi sedikit sebanyak membaca entry blog azza menjadi sedikit paranoia juga..

Tetiba (aik tetiba lagi??) saya rasa gelabah dan cuak.. apesal lak nak gelabah.. ye saya gelabah sbb saya cam tak pernah consume folic acid...tapi tipu kot tak pernah.. sbb menurut google lagi sumber asli asid folik ada dalam sayuran hijau seperti bayam, brokoli, kacang peas, bijirin, buah-buahan.. semua benda ni saya suka, kecuali sayur kadang-kadang suka... :P [suami jangan baca..nnt u marah]

Jadi untuk support lagi sumber asid folik selain dari sumber asli yang telah saya consume seperti di atas, saya sedang berdikit2 ambik ni sbb dia tulis mengandungi Hi-folate sebagai back up incase ada hari2 yang saya terskip sumber asid folik semula jadi atau pun sekiranya saya telah termusnahkan asid folik dari makanan semulajadi semasa memasaknya sbb asid folik ni sangat sensitif kepada kepanasan, UV dan mudah larut air..

Huhuu sekurang-kurangnya kalau saya termengandung sebulan atau 2 bulan atau beberapa bulan dari sekarang saya dah menyediakan nutrien untuk baby saya.. saya hanya berusaha, Allah jua yang bantu..

p/s :-terima kasih suami sbb belikan Anmum tu.. cam suprise ala2 eric leong je balik2 rumah tgk dah ada atas meja.. hopefully we're ready to have a baby kan?..luv u..:)

6 comments:

Psyche said... Reply to comment

hahaha..comel.... Selamat berusaha! =) semoga segalanya berjalan lancarrrrrr...

(psst..saya ingat, suami saya je yang suka buat surprise ala2 eric leong - tinggal barang atas meja utk di discover kita sendiri - rupanya, suami kamu juge begitu. hhahhaa.. percayalah, bila dah ada anak, kalau beli barang anak kan, xde da surprise jenis itu - dia akan bertukar kepada "jalan gegas2 sambil bukak packaging (of the thing bought), basuh kat sinki, lap2, bawak gi depan anak dengan excitednya utk mencuba pakai barangan itu, seraya berkata kepada isteri '(panggilan kepada isteri) tengoklah (nama anak)'".

hahahhaha... transformasi 360 darjah yeh.

Hajar Bte Zainal said... Reply to comment

saya sehingga kini pon tak mkn folic acid tue..huhuhu..nmpaknyer saya kene berusha gigih mcm kamu jua...

ciketon fazya said... Reply to comment

kp : sedang berusaha.. haha... hopefully by the time preggy i could obtain another job..since now constantly akan ada keja mlm once a week...:(

arejarz : hehe baru 3x minum susu tu..x disiplin langsung [sambil suami bertanya " u tak lalu ke minum susu tu?"].. tulis kat blog untuk initiate semangat mendisiplinkan diri mengabiskan susu berasid folik tu..huuuu

Miss Sasu said... Reply to comment

Eton,

Good!!langkah yg sagt bagus tuk preggnt kan diri anda yer. BTW, dulu sy ambik coklat punyer. Lgi best. try la. myb yg x coklat ni x bape nak lalu kan?sy hanya membantu bakal2 ibu inih..hehe

Nedrine said... Reply to comment

err...aku tak suke susu..cmne??haha..wpun sy tak kawen lg..tp bf sy slalu bising2 suh sy minum susu..tak ble lalu le tekak.kembang gile.even bau susu pn da rs nk loya.lg le klo suh minum..

p/s:kagum dgn usaha anda!!

3740Journal said... Reply to comment

betul. bagus ko dah start. dulu aku before pregnant airyll sebulan sebelum pregnant aku dah minum susu ni. hari2 sebelum tidur.

good luck ok.

myfreecopyright.com registered & protected